Boliden Harjavallassa kolmannen vuosineljänneksen tuotantoja rajoittivat Harjavallan tehtailla heinäkuussa sattuneet tulipalot sekä elokuussa startannut vuosihuolto.

Yhtiössä tuotettiin heinä-syyskuun aikana kuparikatodia yhteensä 29 477 tonnia, mikä oli 6 677 tonnia vähemmän kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla. Nikkeliä tuotettiin neljänneksen aikana 3 666 tonnia, mikä oli 810 tonnia vähemmän kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla.

Parhaillaan yhtiössä valmistaudutaan ottamaan marraskuun aikana käyttöön merkittävä nikkelituotannon laajennus, jossa raaka-aineen syöttökapasiteetti nousee sekä hiilidioksidipäästöt nikkelitonnia kohden laskevat 15–20 % nykyisestä. Investoinnin keskiössä ovat viimeisintä tekniikkaa edustava uusi rikastekuivain, uusi sähköuuni sekä metallisulan laskun automatisointi.

Investointi nostaa Harjavallan nikkelisulaton jo entisestään vahvan ympäristösuorituskyvyn kirkkaasti maailman kärkeen. Olemme ylpeitä voidessamme todeta, että Satakunnassa ja Harjavallassa tuotetaan nikkeliä maailman ympäristöystävällisimmällä tavalla, kertoo toimitusjohtaja Timo Rautalahti.

Boliden-konserni teki vuoden kolmannella neljänneksellä tasaisen tuloksen. Heinä-syyskuun aikana konsernin liikevaihto oli 15,9 miljardia Ruotsin kruunua, mikä oli selvää kasvua viime vuoden vastaavalta ajanjaksolta (13,6). Liikevoittoa Boliden teki 2,4 miljardia kruunua, kun määrä vuotta aiemmin oli 2,3 miljardia kruunua. Tasainen tulos perustui pääosin metallien korkeampiin hintoihin.

Tällä hetkellä Boliden Harjavallan nikkelituotannon laajennusinvestoinnin parissa työskentelee noin 15 urakoitsijayritystä, joista merkittävä osa on Satakunnan alueelta.

_____________________________________________________________________

Lisätietoja: Timo Rautalahti, toimitusjohtaja, Boliden Harjavalta, puh. 050 598 7620

Boliden on johtava eurooppalainen metallialan yritys, jonka erikoisalaa ovat malminetsintä, kaivostuotanto, sulattotoiminta ja metallien kierrätys. Boliden-konserniin kuuluva Boliden Harjavalta on tehokas ja vastuullinen kuparin sekä nikkelin jalostaja, joka tuottaa metalleja eurooppalaisille teollisuusasiakkaille kannattavasti ja korkealaatuisesti. Boliden Harjavallan nikkelisulatto on ainoa Euroopassa ja yhtiön sulatolla kehitetyllä energiatehokkaalla teknologialla valmistetaan lähes puolet maailman kuparista. Yhtiön päätuotteita ovat kupari, nikkeli, kulta, hopea ja rikkituotteet. Yhtiössä työskentelee 550 eri alojen ammattilaista ja vuoden 2020 tuotannon arvo oli 1,6 miljardia euroa.